Jedným z dôležitých nástrojov SEO – optimalizácie pre vyhľadávače, je linkbuilding. Ide o budovanie spätných odkazov, ktoré smerujú na váš web. Cieľom je dostať web, na ktorý smerujú odkazy, na popredné priečky vo výsledkoch vyhľadávania a zvýšiť tak jeho návštevnosť.
Ako robiť kvalitný linkbuilding
Kým v minulosti platilo, že dôležitá je kvantita, teda
množstvo spätných odkazov, dnes je to inak. Dôraz sa kladie najmä na ich kvalitu. Preto je dôležité, aby spätné odkazy vznikali prirodzene, pochádzali z hodnotných a relevantných webových stránok a nesmerovali len na hlavnú stránku vášho webu, ale aj na podstránky. Google penalizuje tiež duplicitný obsah, kopírovanie obsahu z iných webov, prehustenie textu kľúčovými slovami, či odkazy, ktoré smerujú z nesúvisiaceho textu. Ak vám teda záleží na kvalitnom linkbuildingu, týmto praktikám sa vyhnite.
Aké sú teda možnosti alebo ako robiť kvalitný linkbuilding?
- Sociálne siete. Ak je obsah, ktorý tvoríte na sociálnych sieťach zaujímavý, ľudia ho budú zdieľať a šíriť aj sami. Odkazy na váš web však môžete pridávať aj v tematických skupinách na sociálnych sieťach, prípadne môžete na spoluprácu osloviť influencera.
- Odkazy z PR článkov. Pozor! PR článok, z ktorého smeruje odkaz na váš web, musí byť kvalitný a umiestnený na obsahovo súvisiacom webe. Takisto by to nemal byť web, ktorý publikuje výlučne PR články.
- Blogovanie. Vytvorte si vlastný blog, z ktorého budete odkazovať na váš web. Čím bude obsah vášho blogu kvalitnejší a prínosnejší pre čitateľa, tým viac fanúšikov a zároveň návštevníkov webu získate.
- Anchor text. Ide o takzvaný „klikateľný text odkazu“, teda text, ktorý nabáda návštevníka ku kliku a zavedie ho na konkrétnu URL adresu.
- Linkbaiting. Ide o samostatnú kapitolu linkbuildingu, takzvaný pasívny linkbuilding. Podstatou je tvorba zaujímavého, pútavého, prínosného alebo dokonca kontroverzného a šokujúceho obsahu, ktorý budú návštevníci vášho webu zdieľať a šíriť z vlastnej iniciatívy. Takto vznikajú prirodzené spätné odkazy. Tu ale treba podotknúť, že tvoriť takýto obsah a získavať prirodzené spätné odkazy, je naozaj náročné.
Linkbuilding je aktivita, ktorá si vyžaduje čas. Je treba ho robiť pravidelne. To znamená, že odkazy na váš web by mali prichádzať postupne a prirodzene. Je chybou, ak na váš web pribudne veľký počet spätných odkazov naraz a potom aktivita utíchne.
Čo prinesie linkbuilding vášmu webu
Okrem toho, že sa váš web bude umiestňovať vo výsledkoch vyhľadávania na vyšších priečkach a zvýši sa jeho organická, teda prirodzená návštevnosť, získať môžete aj ďalšiu návštevnosť. A to vtedy, ak bude odkaz na váš web umiestnený v kvalitnom a čítanom texte a na stránke, ktorá je autoritou. Takýmto spôsobom, spolu s tvorbou kvalitného obsahu, si môžete vo vašej oblasti pôsobenia vybudovať dobré meno.