Dodržujte povolenú rýchlosť a sledujte tachometer

0
1050
Dodržujte povolenú rýchlosť a sledujte tachometer
Niekedy máte na diaľnici pocit, že ste na pretekárskej dráhe. Hlavne majitelia silných vozidiel si mýlia automobil s formulou. Neuvedomujú si, že pri vysokej rýchlosti nedokážu automobil reagovať dostatočne rýchlo a vysokou rýchlosťou ohrozujú nielen seba, ale aj ostatných šoférov.

Rýchla jazda a jej vplyv na brzdnú dráhu

Pri vysokej rýchlosti sa enormne zvyšuje dĺžka brzdnej dráhy. Táto dráha sa rozdeľuje na reakčnú t.j. na moment, kedy začne šofér brzdiť, a na samotnú brzdnú dráhu vozidla. Prihliadať pri jazde vo vysokej rýchlosti musíte aj na kondíciu pneumatík. Ojazdené pneumatiky predlžujú brzdnú dráhu až o 20 m. Keď si nabudúce budete kupovať nové zimné alebo letné pneumatiky, všímajte si označenie pneumatík. Zo štítkov sa dozviete, ako sa budú dané pneumatiky správať pri jazde na mokrej alebo zľadovatenej vozovke. Práve stav vozovky je ďalším parametrom vplývajúcim na brzdnú dráhu. Napríklad pri rýchlosti 50 km/h je brzdná dráha na suchej vozovke 28 m, ale na zľadovatenej až 80 m. Pri rýchlosti 80 km/h zabrzdíte za sucha približne po 50 metrov a na snehu je dráha brzdenia až 180 m. Tieto údaje si dobre zapamätajte, keď budete nabudúce skúšať, čo váš štvornohý tátoš dokáže. Samozrejme, že silné vozidlá plné technológií s mnohými ozdobami, ako napríklad hliníkové disky, zvádzajú šoférov k tomu, aby sa predviedli. Bezpečnosť je však vždy na prvom mieste.

Sú tachometre spoľahlivé?

Možno si niekedy pri vysokej rýchlosti kladiete otázku, či je tachometer spoľahlivým ukazovateľom aktuálnej rýchlosti vášho vozidla. V minulosti tachometre ukazovali len približnú rýchlosť automobilu. Išlo o magnetické merače, ktoré dnes už vo vozidlách nenájdete. Tieto tachometre pracovali na princípe spojenia prevodovky a magnetu pomocou lanka. Magnet sa otáčal a magnetické pole vychyľovalo jeho hriadele. Dnes tachometre informujú o rýchlosti vďaka senzorom, ktoré sú ovládané motorom. Systémy ESP a ABS zaznamenávajú rýchlosť otáčok kolies. Skúsení vodiči vedia, že tachometre nikdy neukazujú nižšiu rýchlosť oproti reálnej. Merače sú nastavené práve naopak.  Vždy nejaký ten kilometer pridajú, aby šoféri jazdili pomalšie. Najväčšie odchýlky oproti reálnej rýchlosti dosahujú tachometre pri veľmi vysokej rýchlosti.