Ak by sme to mali povedať laicky, natívna reklama je taká, ktorú užívateľ za reklamu vlastne nepovažuje. Je to totiž reklama, ktorá sa snaží splynúť s médiom, ktoré je jej nositeľom. Čo to znamená? Vhodným príkladom sú natívne PR články. Formou a vizuálnym prevedením sú na nerozoznanie od klasického redakčného obsahu. Taká je teda aj natívna reklama. Formou, obsahom a aj vizuálnym preved
ním kopíruje dané médium.
Pojem „natívna“ označuje vlastnosť reklamy. Jej prevedenie môže byť rôzne. Preto rozlišujeme viacero typov natívnej reklamy.
Typy natívnej reklamy
- In feed ad. Je najbežnejší typ natívnej reklamy a ide presne o ten typ prevedenia, kedy natívna reklama dokonale splýva s médiom. Forma môže byť rôzna. Či už videá, posty na sociálnych sieťach, rôzne obrázky alebo články. Patria sem teda aj natívne PR články.
- Platená reklama vo vyhľadávaní. Aj keď sú platené výsledky vyhľadávania označené ako „reklama“, predsa sa jedná o natívnu reklamu. A to z dôvodu, že absolútne zapadajú medzi ostatné výsledky vyhľadávania a nijako nenarúšajú vzhľad stránky.
- Sponzorované výsledky v porovnávačoch cien. Prečo patria k natívnej reklame? Z rovnakého dôvodu, ako platené výsledky vo vyhľadávaní.
- Odporúčacie widgety. Iste ste si ich už všimli. Dočítate napríklad klasický redakčný článok a v jeho závere sa objaví odporúčací widget na ďalší článok s podobným obsahom, prípadne s nadväznosťou na ten, ktorý ste práve dočítali. Po kliknutí naň sa čitateľ dostane tam, kde ho chce inzerent mať (napríklad na blog alebo web inzerenta).
- Spolupráce s influencermi. V súčasnosti veľmi obľúbený typ natívnej reklamy. Ide o rôzne (samozrejme prirodzene a nereklamne pôsobiace) odporúčania na produkty, či služby inzerenta, napríklad na sociálnych sieťach influencerov.
Natívne PR články – najbežnejší typ natívnej reklamy
Aj keď je natívna reklama čoraz populárnejšia, z jej foriem sú stále najpopulárnejšie práve
natívne PR články. Je dôležité, aby natívne PR články poskytovali čitateľom určitú pridanú hodnotu, boli objektívne a upozorňovali aj na prípadné negatíva, respektíve poskytovali pravdivé informácie. Ak je ich obsah kvalitný a prinesie čitateľom to, čo očakávajú, natívne PR články sa ľahko šíria a stávajú sa virálnymi. Aj preto je kvalitný obsah práve to, čo natívna reklama, a špeciálne natívne PR články, jednoducho musia mať.