Čo je natívna reklama

0
141
čo je to natívna reklama
Ak by sme to mali povedať laicky, natívna reklama je taká, ktorú užívateľ za reklamu vlastne nepovažuje. Je to totiž reklama, ktorá sa snaží splynúť s médiom, ktoré je jej nositeľom. Čo to znamená? Vhodným príkladom sú natívne PR články. Formou a vizuálnym prevedením sú na nerozoznanie od klasického redakčného obsahu. Taká je teda aj natívna reklama. Formou, obsahom a aj vizuálnym preved ním kopíruje dané médium. Pojem „natívna“ označuje vlastnosť reklamy. Jej prevedenie môže byť rôzne. Preto rozlišujeme viacero typov natívnej reklamy.

Typy natívnej reklamy

  • In feed ad. Je najbežnejší typ natívnej reklamy a ide presne o ten typ prevedenia, kedy natívna reklama dokonale splýva s médiom. Forma môže byť rôzna. Či už videá, posty na sociálnych sieťach, rôzne obrázky alebo články. Patria sem teda aj natívne PR články.
  • Platená reklama vo vyhľadávaní. Aj keď sú platené výsledky vyhľadávania označené ako „reklama“, predsa sa jedná o natívnu reklamu. A to z dôvodu, že absolútne zapadajú medzi ostatné výsledky vyhľadávania a nijako nenarúšajú vzhľad stránky.
  • Sponzorované výsledky v porovnávačoch cien. Prečo patria k natívnej reklame? Z rovnakého dôvodu, ako platené výsledky vo vyhľadávaní.
  • Odporúčacie widgety. Iste ste si ich už všimli. Dočítate napríklad klasický redakčný článok a v jeho závere sa objaví odporúčací widget na ďalší článok s podobným obsahom, prípadne s nadväznosťou na ten, ktorý ste práve dočítali. Po kliknutí naň sa čitateľ dostane tam, kde ho chce inzerent mať (napríklad na blog alebo web inzerenta).
  • Spolupráce s influencermi. V súčasnosti veľmi obľúbený typ natívnej reklamy. Ide o rôzne (samozrejme prirodzene a nereklamne pôsobiace) odporúčania na produkty, či služby inzerenta, napríklad na sociálnych sieťach influencerov.

Natívne PR články – najbežnejší typ natívnej reklamy

Aj keď je natívna reklama čoraz populárnejšia, z jej foriem sú stále najpopulárnejšie práve natívne PR články. Je dôležité, aby natívne PR články poskytovali čitateľom určitú pridanú hodnotu, boli objektívne a upozorňovali aj na prípadné negatíva, respektíve poskytovali pravdivé informácie. Ak je ich obsah kvalitný a prinesie čitateľom to, čo očakávajú, natívne PR články sa ľahko šíria a stávajú sa virálnymi. Aj preto je kvalitný obsah práve to, čo natívna reklama, a špeciálne natívne PR články, jednoducho musia mať.